Close

21 weken zwanger

Je bent alweer over de helft van de zwangerschap en je kindje heeft de helft van zijn geboortelengte bereikt. Zijn gewicht zal daarentegen nog bijna vertienvoudigen tot zijn geboortegewicht. Slaap je slecht de laatste tijd? Creëer een vast slaapritueel.
21 weken zwanger

Je kindje is zo groot als een :

Banaan
Banaan
Lineaal
27 cm
Weegschaal
380 gram

Samenvatting

  • Week 21 loopt van dag 147 tot dag 154
  • Je zit over de helft van de zwangerschap en je kindje op de helft van zijn geboortelengte
  • Hij zal zijn oogjes af en toe openen
  • Slecht slapen? Dit kun je eraan doen
  • Je bloeddruk gaat alle kanten op tijdens de zwangerschap
  • Heb je het ook zo warm? Meer zweten is helaas een veel voorkomend zwangerschapskwaaltje

Je baby in de 21e week van je zwangerschap

Het voelt misschien nog niet zo maar je bent alweer over de helft van je zwangerschap. Vorige week heb je de 20 wekenecho gehad waarbij je kindje volledig is nagekeken. Daarnaast weet je nu misschien wel of je een jongetje of meisje krijgt. Vanaf deze week kun je dus echt los gaan met shoppen en misschien al wel beginnen met de babykamer.

Je kindje zit nu ongeveer op de helft van zijn geboortelengte, wat overeenkomt met je zwangerschapsduur. Toch zal hij nog flink aankomen, zijn gewicht zal vanaf nu nog bijna vertienvoudigen tot zijn geboortegewicht. Gemiddeld worden baby’s geboren met een gewicht tussen de 3000 en 4000 gram. Omdat je kindje op de helft van zijn lengte zit en niet zo zwaar is heeft hij nog alle ruimte om te bewegen, je zal dus zowel aan de boven- als aan de onderkant schopjes gaan voelen. Je zal de schopjes korte periodes achter elkaar voelen. Dat komt omdat je kindje nog het grootste deel van de dag slaapt. Hij zal zelfs al een voorkeurshouding hebben om in te slapen, deze kun je misschien op een echo al zien. Baby’s hebben deze houding vaak ook nog na de geboorte.

Na deze week zullen de oogjes van je kindje langzaam open gaan. Hij zal nog niet veel zien in de baarmoeder, maar hij kan al wel zijn oogspieren trainen. Het gezichtsveld van je kindje is ook na de geboorte nog beperkt. In het begin zal hij slechts op enkele centimeters ver kunnen zien. Gedurende het eerste maanden zal zijn gezichtsveld steeds verder worden.

Deze week zijn bij meisjes de geslachtsorganen helemaal gevormd. Ze heeft nu ook al haar eicellen al, gemiddeld heeft ze een miljoenen eicellen in haar eierstokken. Deze zullen geleidelijk gaan afnemen tot ongeveer 500.000 waarmee ze geboren wordt. Rond haar eerste menstruatie heeft ze er nog 400.000 over. Dit klinkt misschien niet veel maar het zijn er meer dan genoeg. Tijdens de menstruatiecyclus komt er elke maand één eicel vrij. Gedurende haar leven zullen er ongeveer 400 tot 450 eicellen vrijkomen.

Jij in de 21e week van je zwangerschap

zwanger slapenDenk je even heerlijk op tijd te gaan slapen lig je te woelen, draaien en wanneer je eindelijk afzakt moet je weer naar het toilet. Goed slapen tijdens je zwangerschap blijkt nog wel eens een lastige opgave. En dat terwijl slapen erg goed is voor jou en je kindje. Een goede nachtrust bevordert je immuunsysteem en geheugen. Gelukkig is één nachtje slecht slapen niet schadelijk maar wanneer het structureel wordt kan dit wel problemen geven. Dus wat moet je doen als je structureel slecht slaapt?

De oplossing hangt af van de reden dat je slecht slaapt:

Buik zit in de weg Kun je niet slapen omdat je geen lekkere houding kunt vinden en je buik in de weg zit? Probeer dan op je linkerzij te gaan slapen. In deze houding krijgt je placenta meer bloed wat goed is voor je kindje. Maar ook kan deze houding vervelend zijn wanneer je last hebt van je bekken of rug. Leg in dat geval een kussen tussen je benen en houd je knieën krom. Dit zorgt ervoor dat je bekken niet kantelt en je geen pijn hebt. Een kussen achter je rug kan vervolgens voorkomen dat je terug rolt.

Een zwangerschapskussen kan ook een uitkomst bieden, deze zorgt voor een natuurlijke slaaphouding. Je hebt de keuze uit een wig, een lichaamsvoedingskussen of een Total body voedingskussens in U-vorm of in C-vorm. Een wig is klein en compact en kun je onder je buik, achter je rug of onder je hoofd leggen voor meer ondersteuning. Een lichaamsvoedingskussen is zo groot als jij en kun je klemmen tussen je benen en knieën. Op deze manier wordt je hele lichaam goed ondersteunt. Een Total body voedingskussen in U-vorm gebruik je omgekeerd. Je ligt met het hoofd op de ronding van de U terwijl je de voorkant tussen je benen en knieën klemt. De achterkant voorkomt dat je terug rolt naar je rug. Een Total body voedingskussen in C-vorm klem je ook tussen je benen terwijl je je hoofd laat rusten op het bovenste deel. Je buik wordt ondersteund door het middelste deel waardoor je gewicht goed verdeeld wordt. Bekijk in de winkel welk kussen het prettigst voor jou is.

Je hoofd is erg druk Is je hoofd erg vol voordat je gaat slapen en bedenk je allemaal nieuwe dingen wanneer je net in bed ligt? Leg dan een kladblok en pen naast je bed en noteer alles meteen. Dit zorgt ervoor dat het direct uit je hoofd is en je wat meer rust hebt.

Creëer ook een vast ritueel voor het slapengaan bestaande uit vaste handelingen die voor jou werken. Hierdoor krijgen je hersenen tijdens het ritueel het signaal dat het tijd is om te gaan slapen. Dit werkt trouwens ook erg goed voor je kindje na de geboorte.

Vermijd televisie en je mobiele telefoon minimaal dertig minuten voor het slapengaan. Het licht van deze schermen kan je slaappatroon verstoren. Probeer in plaats daarvan als onderdeel van je slaappatroon nog een half uurtje voor het slapengaan een boek of tijdschrift te lezen in bed.

Een voorbeeld van een vast slaapritueel kan zijn:

  • alles afsluiten
  • gordijnen dicht
  • make up verwijderen
  • tandenpoetsen
  • omkleden
  • plassen
  • zacht nachtlampje aan
  • half uurtje lezen in bed of nog wat mediteren

Je moet veel plassen Heb je geen moeite met inslapen maar wordt je elke nacht wakker omdat je moet plassen? Probeer dan overdag genoeg te drinken en laat je drinken ‘s avonds na acht uur even staan. Dit geeft je genoeg tijd om je blaas te legen voordat je gaat slapen. Plas ook goed uit.

Last van maagzuur Heb je ‘s avonds en ‘s nachts veel last van brandend maagzuur? Eet dan niets voor het slapengaan. Door de druk van je buik kan er maagzuur omhoog gedrukt worden wanneer je horizontaal gaat liggen. Ontwijk overdag ook zoveel mogelijk koffie, koolzuurhoudende dranken, zure dranken zoals sinaasappelsap en vet eten. Een kopje kamillethee kan daarentegen kalmerend werken voor je maag. Leg ook je kussen of hoofdeinde iets hoger of slaap op twee kussens waardoor je minder horizontaal ligt en maagzuur niet de kans krijgt om je slokdarm in de stromen.

Heb je alles al geprobeerd en lijkt niets te werken? Ga dan even langs je huisarts of bespreek het met je verloskundige. Er kan meer aan de hand zijn.

Zweten tijdens de zwangerschap

Tijdens je zwangerschap kun je last krijgen van extra zweten. En net als bij de overgang is je veranderende hormoonhuishouding de schuldige. Het is een vervelend kwaaltje maar gelukkig verder onschuldig.

Extra transpireren kan de hele zwangerschap voorkomen. Voor sommige vrouwen is zweten het eerste teken van de zwangerschap maar voor veel vrouwen komt het pas het derde trimester op. Je kan het gevoel hebben dat je zweet tijdens de zwangerschap ook meer stinkt maar dat is gelukkig niet het geval. Zweet in geurloos, pas wanneer het in aanraking komt met bacteriën op je huid ontstaat de bekende zweetlucht. Omdat je meer zweet zul je jezelf alleen wat vaker ruiken. Ook is jouw reukvermogen erg scherp dus dat jij jezelf ruikt betekent niet dat andere mensen dat ook doen. Heb je er veel last van? Probeer onderstaande tips:

  • Douche elke dag in de ochtend zodat je fris aan de dag begint
  • Drink genoeg water zodat je lichaam afkoelt voordat het gaat zweten.
  • Draag kleding van ademende stoffen zoals katoen
  • Doe elke dag een schoon shirt aan en neem er één reserve mee als je de deur uitgaat voor als je je niet prettig voelt
  • Schaf een goede deodorant aan

Na de bevalling kan het even duren voordat je hormoonhuishouding weer normaal is. Maar zodra alles weer stabiel is zal het overmatig zweten ook weer stoppen.

Hoge of lage bloeddruk

Duizelig zwangerschapTijdens je zwangerschap kan je bloeddruk alle kanten opgaan. Een hoge bloeddruk kan gevaarlijk zijn voor jou of je kindje, en een te lage bloeddruk kan jou vervelende klachten geven. Het is dan ook niet zo raar dat de verloskundige je bloeddruk elke controle meet.

Je bloeddruk bestaat uit een onder- en bovendruk. Wanneer je hart pompt, is de druk op je aderen het grootst, dit is de bovendruk. Wanneer je hart ontspannen is, tussen 2 hartslagen in, en zich weer vult met bloed is de druk het laagst. Dit is de onderdruk. Een normale, gezonde bloeddruk is 120/80.

In het begin van de zwangerschap is je bloeddruk wat lager als gemiddeld. Je lichaam maakt allemaal extra bloedvaatjes aan waar dezelfde hoeveelheid bloed doorheen moet. Geleidelijk wordt er extra bloed aangemaakt waardoor je bloeddruk weer stijgt. Rond twintig weken zal je bloeddruk weer wat stijgen. Wanneer je bloeddruk onder de 90/60 zit spreek je van een lage bloeddruk of hypotensie. Een lage bloeddruk kan gepaard gaan met duizeligheid, flauwvallen en vermoeidheid maar is gelukkig niet gevaarlijk voor je kindje. Probeer wanneer je duizelig bent even te gaan zitten met je benen omhoog.

Is je onderdruk hoger dan negentig dan spreek je van een hoge bloeddruk of hypertensie. Een hoge bloeddruk kan erg gevaarlijk zijn omdat je zelf meestal geen klachten hebt. Wanneer de verloskundige merkt dat je bloeddruk te hoog is zal je goed in de gaten gehouden worden. Bij een onderdruk van meer dan 95 of een bovendruk boven de 140 heb je namelijk meer kans op zwangerschapsvergiftiging. Een verzamelnaam voor complicaties als HELLP, pre-eclampsie en eclampsie. Deze complicaties treden vooral op in het derde trimester.

Hoewel een hoge bloeddruk meestal zonder klachten gepaard gaat, kunnen de volgende klachten wel optreden:

  • wazig, sterretjes of dubbel zien
  • misselijkheid en overgeven
  • tintelingen in je handen
  • aanhoudende hoofdpijn
  • pijn of knellend gevoel boven in je buik
  • vochtophopingen in je enkels, handen en gezicht

Neem bij één van deze symptomen contact op met je verloskundige. Deze zal je bloeddruk opnemen en je eventueel doorverwijzen naar het ziekenhuis.

Geniet van je partner

Zwanger en nuHet tweede trimester voel je je fit en zit je buik nog niet heel erg in de weg. Een mooi moment om samen met je partner nog even lekker op stap te gaan. Als dit jullie eerste kindje is gaat jullie leven over een paar maanden flink veranderen. Geniet nog van elkaar, ga lekker uiteten, plan een weekendje weg of een nog prachtige babymoon.

Tot de 28e zwangerschapsweek kun je meestal zonder problemen vliegen. Daarna moet je een zwangerschapsverklaring overhandigen waar de uitgerekende datum op staat, deze moet worden ondertekend door je verloskundige en mag meestal niet ouder zijn dan vijf dagen. Je kunt de verklaring aanvragen bij je verloskundige. Met een zwangerschapsverklaring mag je tot de 36e zwangerschapsweek nog vliegen.

Tips voor de aanstaande vader

Van een vader

Nu je weet wat het wordt, kun je je hier mentaal op voorbereiden. (Over de aanschaf van gerichte aankopen hoef je niet na te denken, want die liggen blijkbaar allemaal al op zolder; ze had al zo’n voorgevoel over wat het ging worden). Krijg je de topscoorder van het Nederlands elftal of kan je op zondagochtend negen uur samen de paarden kammen.
Zwanger en nu?

Zwanger en nu?

Welkom op Zwangerennu.nl. Met onze artikelen willen we kennis met jullie delen en hopelijk alle onzekerheden en vraagtekens weg nemen zodat jullie ook kunnen genieten van een zorgeloze zwangerschap en je volledig kunnen richten op de komst van je kindje. Er wordt iedere week nieuwe informatie op de website toegevoegd. Mocht je onderdelen missen of tips hebben, laat een bericht achter via het contact formulier. We horen graag van je.