Skip to content

Vermoeidheid tijdens de zwangerschap

Voel je je moe tijdens de zwangerschap? Je bent niet de enige. Vermoeidheid is naast misselijkheid één van de meest voorkomende klachten tijdens de zwangerschap. Naar schatting heeft 85% van de zwangere vrouwen op een bepaald moment last van vermoeidheid. Wat is dan de reden van al die vermoeidheid? En wat kan je eraan doen?
Moe en slapen zwanger

Zwanger en moe

Tijdens je zwangerschap kan het regelmatig voorkomen dat je erg moe bent. De meeste zwangere vrouwen zullen hier in bepaalde mate last van hebben. Zeker in het eerste trimester . Het is ook niet je gek je lichaam is immers hard aan het werk. Er ontstaat een nieuw leven in je buik en het hele proces vergt veel energie. Eénmaal aangekomen in het tweede trimester van je zwangerschap zal de vermoeidheid al een heel eind over zijn, maar juich niet te vroeg. In de laatste weken van je zwangerschap neemt de vermoeidheid helaas weer toe. Alles begint zwaar te worden en je energie daalt tot het nulpunt. Je lichaam bereidt zich voor op de komende bevalling en ook dat vraagt veel van jou.

Oorzaken van vermoeidheid tijdens de zwangerschap

Er kunnen meerdere dingen van invloed zijn op hoe jij je voelt tijdens de zwangerschap en dus ook op de mate van vermoeidheid.

Je lichaam is hard aan het werk: De belangrijkste oorzaak is, zoals genoemd, het harde werk dat je lichaam moet verrichten om je kindje optimaal te laten groeien en volmaakt op de wereld te zetten. Er moeten diverse systemen worden gebouwd, zoals de placenta, om je kindje te laten groeien en negen maanden lang te voorzien van voedingsstoffen en zuurstof .

Hormonale veranderingen: Zwangerschap is ook een tijd van grote hormonale veranderingen. Vermoeidheid kan worden veroorzaakt door het verhoogde niveau van progesteron dat verantwoordelijk is voor het in stand houden van de zwangerschap.

Gebrek aan slaap: Waarschijnlijk slaap je ook anders dan voorheen. Vaak zelfs slechter. Je krijgt last van onder andere je banden, maagzuur, je buik voelt steeds zwaarder, je kindje beweegt er op los en je weet je hierdoor geen goede houding meer aan te nemen. Dit zorgt voor een gebrek aan voldoende nachtrust.

Mentale overuren: Zwanger zijn is bovendien niet alleen lichamelijk een hele belasting, maar vraagt ook mentaal gezien het nodige van een vrouw. Je hersenen draaien overuren, je gedachten nemen een loopje met je en wederom zorgen de hormonen ervoor dat je prikkelbaarder bent.

Uitdroging: Moet je veel overgeven en houdt je weinig vocht binnen? Uitdroging kan ook vermoeidheid veroorzaken. Drink de hele dag door voldoende, vooral water, om je vochthuishouding op peil te houden. Ben je erg misselijk? Probeer dan een paar slokjes per keer.

Gewichtstoename: Tijdens de zwangerschap komen er flink wat kilo’s aan. Dit extra gewicht kan het moeilijker maken om te bewegen. Alles kost gewoon wat meer energie. Probeer daarom tijdens de zwangerschap actief te blijven en gezond te eten om overmatige gewichtstoename te voorkomen.

Tips tegen vermoeidheid

Alles leuk en aardig, maar wat kun je er nu tegen doen? Het liefst ben je namelijk nog tot het laatste moment zo fit mogelijk. Denk eens aan het volgende:

  • Het ligt wat voor de hand maar op tijd je rust pakken is echt essentieel als het gaat om het voorkomen en bestrijden van vermoeidheidsklachten. Geef toe aan je vermoeidheid en ga, zeker in het eerste trimester, wat eerder naar bed.
  • Een goed en gevarieerd eet- en drinkpatroon kan zeker helpen. De juiste voedingsstoffen zorgen voor de benodigde energie en een vochtbalans die op peil is voorkomt uitdroging. Probeer voornamelijk langzame koolhydraten te eten. Deze kun je onder andere vinden in groente, fruit en havermout.
  • Hoewel het een eerdere tip tegen lijkt te spreken, geldt toch: blijf in beweging. Natuurlijk pak jij je rustmomenten, maar daarnaast is een actieve houding belangrijk. Je zult hierdoor bovendien merken dat je ’s avonds beter slaapt.
  • Vermijd suiker- en cafeïne houdende producten. Na een tijdje zorgen deze stoffen namelijk voor een dip in je energielevel en dit wil je het liefst vermijden.
  • Probeer wat extra momenten van slaap te pakken. Even een korte powernap op de bank is helemaal geen schande. Je geeft je lichaam hierdoor juist een energieboost waardoor je er de hele dag weer tegenaan kunt. 
  • Luister ten slotte altijd goed naar je lichaam. Voel jij je moe, rust dan. Ervaar je iets als te zwaar of te veel, geef dit aan en vraag om hulp. Negeer de signalen die je lichaam je geeft niet.

Extreme vermoeidheid; wanneer moet je je zorgen maken?

Ondanks dat vermoeidheid tijdens de zwangerschap dus één van de vele kwaaltjes is die er nu eenmaal bij horen, kan het zijn dat er bij jou toch sprake is van een meer extreme vorm van vermoeidheid. Als je denkt dat dit bij jou het geval is, is het altijd goed om contact op te nemen met je verloskundige. Je krijgt dan een gesprek en er zal waarschijnlijk bloed worden afgenomen. Dit, omdat bloedarmoede, dat vaak te maken heeft met ijzertekort, de oorzaak kan zijn van extreme vermoeidheid. Middels bloedonderzoek kan dit bevestigd, dan wel uitgesloten worden. Vaak zul je dan ook klachten hebben als kortademigheid en een suf gevoel.

Ook kan een prenatale depressie vermoeidheidsklachten geven. Heb je nergens fut voor, eet en slaap je een stuk minder? En voel je je somber? Dan kan het zijn dat je depressief bent. Tijdens de zwangerschap wordt dit verschijnsel een prenatale depressie genoemd wordt. Schaam je hier vooral niet voor maar geef het aan bij je verloskundige. Zij heeft de kennis en middelen om je te helpen.