Skip to content

Ochtendmisselijkheid; misselijk en zwanger

Een van de meest bekende kwaaltjes tijdens een zwangerschap is toch wel de misselijkheid. Een vervelend fenomeen dat er helaas vaak bij hoort. Ongeveer 80 procent van de vrouwen heeft hier in meer of mindere mate last van. Een zeer groot aantal dus. Waar komt het nu precies vandaan en nog belangrijker: kun je er iets aan doen?
Ochtendmisselijkheid zwanger

Ochtendmisselijkheid; wanneer wordt je misselijk?

Ochtendmisselijkheid is één van de meest voorkomende symptomen van de zwangerschap. 80% van de zwangere vrouwen heeft er wel eens last van. En ondanks de naam kan ochtendmisselijkheid op elk moment van de dag optreden.

Ochtendmisselijkheid begint meestal rond de 6e week van de zwangerschap en bereikt een piek na 9 weken. Bij de meeste vrouwen verdwijnt de misselijkheid tegen het einde van het eerste trimester, hoewel sommigen er de hele zwangerschap last van kunnen hebben. Maar gelukkig is bij 90% van de vrouwen de misselijkheid na 20 weken zwangerschap volledig verdwenen. Een klein aantal vrouwen blijven de hele zwangerschap misselijk of zijn extreem misselijk.

Er zijn verschillende gradaties van misselijkheid. Waar sommige vrouwen erg misselijk zijn en de hele dag boven de WC hangen, komen andere weg met een beetje misselijkheid. Heb je geen last van ochtendmisselijkheid? Maak je dan vooral geen zorgen maar geniet ervan. In tegenstelling tot wat nog wel eens wordt gezegd, zegt een gebrek aan misselijkheid niks over de kans op een miskraam. Wanneer je een miskraam krijgt wordt je minder misselijk, dat betekent niet dat wanneer je niet misselijk bent je een verhoogde kans hebt op een miskraam. 20 tot 25% van de zwangere vrouwen hebben het geluk helemaal niet misselijk te zijn tijdens de zwangerschap.

10 tips tegen misselijkheid

Als je één van de vele vrouwen bent die last heeft van ochtendmisselijkheid, weet je hoe ellendig je je daardoor kunt voelen. Gelukkig zijn er een paar dingen die je kunt doen om de misselijkheid en het overgeven te verlichten.

  1. Zorg voor licht verteerbaar eten. Wat je wel en niet goed verteert verschilt per vrouw, maar vermijd het liefst de bekendere, zware voedingsmiddelen zoals (gefrituurde) aardappels, gekruide producten en helaas ook ijs en chocolade.
  2. Een welbekende tip: eet vaker kleine beetjes. Verdeel je maaltijden goed over de dag om een lege maag te voorkomen, maar tegelijkertijd niet in één keer helemaal te vullen. Probeer je drie hoofdmaaltijden te verdelen over zes kleinere.
  3. Zorg er dus ook voor dat je maag niet leeg is. Hoewel teveel eten ook niet goed is voor de misselijkheid is een lege maag dat ook zeker niet. Kleine beetjes eten of drinken in je maag verlaagt de zuurtegraad waardoor je maag minder geïrriteerd raakt en je minder misselijk wordt. 
  4. Eet hartig. Zoet eten heeft bij veel zwangere vrouwen de voorkeur, maar het verteert doorgaans minder goed. Hartig eten bevordert de spijsvertering juist .
  5. Drink voldoende. Het op peil houden van je vochtbalans voorkomt uitdroging wat misselijkheid in de hand werkt. Probeer kleine slokjes water per keer te drinken zodat je maag niet van streek raakt. 
  6. Neem je rust. Vermoeidheid kan van invloed zijn op je misselijkheid. Voldoende rust nemen kan dit voorkomen of zorgt dat het afneemt. Lukt het niet altijd om op tijd naar bed te gaan, probeer dan overdag een kleine powernap te nemen.
  7. Acupressuur toepassen. Je lichaam heeft drukpunten die op bepaalde kwaaltjes een positieve uitwerking hebben. In het geval van misselijkheid kun je enkele minuten drukken op het acupunctuurpunt P-6. Deze kun je vinden aan de binnenkant van je onderarm. Hij zit tussen je pezen, 3 vingers boven je pols.
  8. Gember als wondermiddel. Eeuwenoud en doeltreffend is het gebruik van gember tegen onder andere misselijkheid. Je kunt gember verwerken in je eten of Gemberthee drinken.
  9. Houdt het luchtig. Door te zorgen voor voldoende ventilatie zal er altijd een goede doorstroom zijn van frisse lucht wat helpt tegen misselijkheid. Een korte wandeling in de frisse buitenlucht zal je ook goed doen.
  10. Pluk het binnenste uit een broodje. Wellicht een vreemde tip, maar het binnenste, zachte gedeelte van een broodje werkt goed voor het absorberen van maagsappen. Hierdoor verklein je de kans op misselijkheid of verminder je het gevoel.

De oorzaak van misselijkheid en overgeven in de zwangerschap

Hoewel het nooit volledig bewezen is, is het aannemelijk dat de hormonen die jouw lichaam aanmaken als je zwanger bent van grote invloed zijn. Denk aan oestrogeen en progesteron maar voornamelijk het zwangerschapshormoon hCG. HCG is een hormoon dat tijdens de zwangerschap wordt geproduceerd; het staat voor humaan choriongonadotrofine. Tijdens de zwangerschap neemt de hoeveelheid hCG in het bloed exponentieel toe en bereikt een piek rond acht tot tien weken zwangerschap. Daarna neemt de hoeveelheid geleidelijk af.
Ook aanleg kan een rol spelen bij misselijkheid dus wanneer het bij jou in de familie veel voorkomt, is de kans groot dat ook jij er niet aan ontkomt. Hetzelfde geldt voor misselijkheid in een eerdere zwangerschap. De kans is dan groot dat het een volgende keer weer raak is. En we hebben het even eerder kort opgenoemd, maar ook vermoeidheid een rol spelen.

Is het gevaarlijk om veel over te geven?

Over het algemeen kan het geen kwaad om over te geven tijdens je zwangerschap. Het is een natuurlijke reactie van je lichaam op de ontstane veranderingen. Uiteraard wordt jouw conditie, evenals die en de groei van je kindje, tijdens de hele zwangerschap goed in de gaten gehouden.

Geef je er veel over? Dan is het wel belangrijk om een en ander goed in de gaten te houden. Het is immers belangrijk voor jou en de ontwikkeling van je kindje dat je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt en houdt. Aan je urine kun je zien of je voldoende vocht binnenkrijgt. Hoef je maar weinig te plassen (minder dan 3x per dag) of is je urine donker van kleur, dan kan dit wijzen op uitdroging. Voel jij jezelf verward, val je af of heb je vaak dorst, dan kan ook dit aangeven dat er sprake is van uitdroging of ondervoeding. Neem dan altijd contact op met je verloskundige.

Je hoeft je geen zorgen te maken dat je kindje door het overgeven niet genoeg voeding krijgt om te groeien. Wanneer er niet genoeg voedingsstoffen binnenkomen zal je lichaam je reserves gebruiken voor de voeding van je kindje. Merk je dat je afvalt dan is dit wel een teken dat je vetreserves worden aangesproken. Geeft dit dan ook aan bij de verloskundige. Die zal de groei van je kindje in de gaten houden.

Wanneer ben ik extreem misselijk?

Misselijkheid hoort er helaas bij en ook overgeven is veel zwangere vrouwen niet vreemd. Toch kan het zijn dat het niet meer onder “normaal” valt. Zo kan het zijn dat je veel afvalt en nauwelijks iets binnen kunt houden. Hoewel het lastig te bepalen is wanneer er nu daadwerkelijk gesproken wordt van extreme misselijkheid, ook wel hyperemesis gravidarum genoemd, geldt min of meer dat hier sprake van is als je medische hulp nodig hebt.

Heb je veel last van je misselijkheid, moet je veel overgeven of wil je wat tips? Neem dan ook contact op met je verloskundige. De meeste verloskundigenpraktijken hebben dagelijks telefonisch spreekuur dus voel je dan ook niet bezwaard om te bellen.