Skip to content

Wat mag je niet eten als je zwanger bent?

Wist je dat wat je eet tijdens je zwangerschap een grote impact kan hebben op je kindje? Sommige voedingsmiddelen kun je beter vermijden als je zwanger bent, terwijl je andere veilig kunt eten. Dus wat mag je niet eten als je zwanger bent?
Voeding tijdens de zwangerschap

Voeding tijdens de zwangerschap

Als je zwanger bent, zijn er een aantal dingen waar je goed op moet letten. Een van die dingen is voeding. Je kunt niet alles meer eten omdat de kans bestaat dat het bacteriën bevat die schadelijk zijn voor de baby. Of het nu gaat om je eerste kindje of dat je in de war raakt van alle verhalen om je heen, het is altijd handig om een duidelijk overzicht te hebben van producten die je beter kunt laten staan tot na de bevalling.

Laat je vooral niet van de wijs brengen door uitspraken als “vroeger aten we dit ook gewoon’ en onthoud dat de huidige inzichten inmiddels ruim veranderd zijn ten opzichte van vroeger. Maak je bovendien niet direct zorgen als je per ongeluk toch iets hebt gegeten dat eigenlijk niet mag. De kans op schade en gevaar is immers klein. Toch vermijd je deze kans het liefst en bel daarom bij diarree of braken na een verkeerd product altijd even je verloskundige voor advies.

Welke voedingsmiddelen mag je niet eten?

Gezonde en complete voeding is altijd belangrijk, maar des te meer wanneer je zwanger bent. De groei en ontwikkeling van je kindje is een wonderlijk proces waar ondersteuning middels goede voeding essentieel is. Om je kindje optimaal te voorzien van al de juiste voedingsstoffen is het dan ook zeker belangrijk dat je gevarieerd eet.

Vlees tijdens de zwangerschap

Misschien heb je er als echte bourgondiër wel moeite mee om je biefstuk te moeten laten staan. Toch is dit aan te raden of het moet wel erg goed doorbakken zijn. Rauw vlees en rauwe melk kunnen een infectie veroorzaken waarvan Toxoplasmose en listeria de bekendste zijn. Deze infecties kunnen schadelijk zijn voor je ongeboren kindje. Mis jij je medium biefstukje niet? Dan is dat alleen maar fijn, maar misschien baal je wel extra nu je leest dat je filet American en het bij veel vrouwen geliefde carpaccio ook beter kunt laten staan. Rookvlees, rosbief en salami dan? Nee, ook niet, al geldt voor salami dat het wel weer mag op een pizza.

Naast rauwe vleessoorten blijft er gelukkig genoeg vlees over die je wel veilig kunt eten als je zwanger bent. Het is zelfs goed voor jou en je kindje want er zitten veel voedingsstoffen in die jou extra energie geven en helpen bij de groei en ontwikkeling van je kindje.

Vis tijdens de zwangerschap

Naast bepaalde soorten vlees zijn er ook vissoorten die je beter niet kunt eten. Het gaat dan om rauwe vis, zoals haring en tonijn. Ook de sushi liefhebber moet er aan geloven, want ook dit komt voor op het lijstje met een dikke streep er doorheen. Want net als vlees kan rauwe vis de listeria bacterie bevatten.

Maar laat ook de vacuüm voorverpakte, gerookte vis voorlopig even staan. Denk hierbij aan zalm, makreel en paling. Deze vis heeft een verhoogd kans op de listeria bacterie omdat het vaak lang bewaard wordt.

Toch is het belangrijk dat je wel vis blijft eten gedurende je zwangerschap. Een keer of twee per week wordt zelfs aangeraden. De Omega-3 vetzuren spelen namelijk een aanzienlijke rol bij onder andere de aanleg van het zenuwstelsel van je kindje. Maar probeer vooral vette vis maximaal twee keer in de week te eten. Want er is een aantal vissoorten zoals tonijn, koningsmakreel, snoekbaars en paling waarin zware metalen en dioxines kunnen zitten.

Kaas tijdens de zwangerschap

Dan is er nog kaas. Niet alleen erg lekker, maar ook nog eens gezond, het levert calcium en vitamine B en D. Een paar plakken per week zijn dus een goed idee. De meeste kaassoorten kun je dan ook gewoon eten. Kaas is echter een melkproduct en daar moet je soms toch voorzichtig mee zijn. Rauwe melk is namelijk niet goed dus kaas die van rauwe melk gemaakt is ook niet. Gelukkig is het eenvoudig te ontdekken van welke melk een kaassoort gemaakt is. In het geval van rauwe melk kom je op de verpakking de woorden “au lait cru” tegen. Wordt het product goed verhit, zoals op een pizza, maar bijvoorbeeld ook tijdens een kaasfondue, dan mag het weer wel. Als de schadelijke Listeria bacterie aanwezig is, wordt hij door deze bewerking onschadelijk gemaakt.

Kruiden tijdens de zwangerschap

Maak je vaak en graag gebruik van kruiden om je eten net dat beetje extra te geven? Dan is het goed om te weten dat je de meeste kruiden gewoon kunt blijven gebruiken tijdens de zwangerschap. Peterselie, bieslook, rozemarijn en tijm zijn toch wel de meest bekende en vormen allen geen gevaar.

Maar er zijn ook nog kruiden, waarbij het een goed advies is om het gebruik in ieder geval te matigen, zoals basilicum, peper en nootmuskaat. Aloë Vera en salie moet je even overslaan. Deze kruiden bevatten plantaardige gifstoffen; stoffen die de plant beschermt tegen natuurlijke vijanden.

Let tenslotte op met kruidenpreparaten. Kruidenpreparaten worden gemaakt van werkzame stoffen uit natuurlijke kruiden en kunnen ook de planten gifstoffen bevatten. Maar ze kunnen ook vervuild zijn met geneesmiddelen of andere ingrediënten die giftig kunnen zijn voor je ongeboren kindje.

Waar moet je nog meer op letten?

Naast bovengenoemde producten zijn er nog een aantal andere zaken waar je op moet letten als het gaat over eten en drinken tijdens je zwangerschap. Het is bijvoorbeeld niet aan te raden te veel koffie te drinken, evenals frisdrank of andere producten waar veel cafeïne in zit. Deze producten kunnen zorgen voor brandend maagzuur, maar ook kan het leiden tot een vroeggeboorte of overgewicht van je kind, wat zich zelfs op latere leeftijd nog zou kunnen openbaren. Het spreekt daarnaast voor zich dat alcohol en zwangerschap niet samen gaan, maar het is toch de moeite waard om te benoemen. Laat dus echt je favoriete bier of wijntje even staan tot na de geboorte en denk niet dat een enkel glaasje wel kan. Al met al lijkt het misschien een flinke lijst van producten die je allemaal moet vermijden, maar als je nagaat wat allemaal wėl mag, dan valt het toch best mee. Vraag altijd een compleet overzicht aan je verloskundige en hang dit eventueel op je koelkast of elders in je keuken waar je het eenvoudig kunt raadplegen.