Close
Skip to content

33 weken zwanger

Rond week 33 ben je al 10,3 kilo aangekomen. De groei van je baarmoeder kan vervelende klachten geven zoals slecht slapen of het knel zitten van een zenuw. Slaap je structureel slecht? Probeer dan overdag wat vaker even te gaan liggen. Genoeg slaap heeft een positief effect op je geheugen.
33 weken zwanger

Je kindje is zo groot als een :

Ananas
Ananas
Lineaal
41 cm
Weegschaal
2000 gram

Samenvatting

  • Week 33 loopt van dag 231 tot dag 238
  • Je bent rond deze week ongeveer 10,3 kg aangekomen
  • Heb je last van tintelingen in je benen, voeten of tenen of een branderig en zwak gevoel in je spieren? Dan kun kan het zijn dat je zenuw bekneld zit
  • Je kindje kan omgevingsgeluiden onderscheiden, dit kun je in je voordeel gebruiken
  • De nachten worden slechter. Probeer daarom overdag wat extra rust te pakken
  • Zijn jullie er al uit? Een babynaam? Je hebt tot drie dagen na de geboorte om een naam te kiezen
  • Veel last van zwangerschapsdementie? Eet twee keer per week vette vis en eet regelmatig een handje walnoten

Je baby in de 33e week van je zwangerschap

Je kindje wordt steeds groter en zwaarder. Dit kan bij jou vervelende kwaaltjes opleveren zoals het knel zitten van zenuwen. Een zenuw die hier gevoelig voor is, is de ischias. Deze loopt van je ruggenmerg omlaag en eindigt rond je voet. Het is de langste zenuw in je lichaam. Wanneer deze bekneld raakt kun je hevige pijn krijgen in je onderrug, billen of benen. Je spreekt dan van zwangerschapsischias. Zwangerschapsischias kun je herkennen aan tintelingen in je benen, voeten of tenen of een branderig en zwak gevoel in je spieren. Het is een vervelende zwangerschapskwaal voor jou maar je kindje heeft er gelukkig geen last van. Deze groeit nog even lekker door en blijft hopelijk nog een paar weekjes zitten. Heb je veel last van pijn neem dan contact op met de verloskundige. Deze kan je doorverwijzen naar een fysiotherapeut.

Je kindje kan al een paar weekjes horen maar hij wordt nu ook steeds beter in het onderscheiden van omgevingsgeluiden zoals de stemmen van jou en die van je partner of muziek waar je vaak naar luistert. Laat daarom af en toe wat rustgevende muziek horen. Dit kan je kindje na de geboorte herkennen en kalmeren als hij wat onrustig is.

De bevalling komt steeds dichterbij en je kindje ligt nu waarschijnlijk al in de houding waarin hij geboren gaat worden. De meeste baby’s liggen met hun hoofd naar beneden en billetjes omhoog. Dat je kindje met zijn hoofd omlaag ligt betekent nog niet dat hij is ingedaald in je bekken. Dit gebeurt gemiddeld tussen de 30 en 38 weken. Maar het kan ook pas gebeuren net voor de bevalling. Het indalen gaat langzaam en kan zelfs een aantal weken duren. Hierdoor voel je er waarschijnlijk niets van. Het kan echter ook gepaard gaan met indalingsweeën en harde buiken. Dit zal dan hooguit een paar uur duren. Heb je er erg last van? Probeer dan eens een warm bad of warme kruik. De verloskundige zal tijdens de controles voelen hoe je kindje ligt en controleren of hij al ingedaald is. Is je kindje nog niet gedraaid dan kan de verloskundige voorstellen om hem proberen te draaien. Dit zal rond de 36e week worden gedaan. Is je kindje nog niet ingedaald en breken je vliezen? Ga dan direct liggen en neem contact op met je verloskundige. Anders kan de navelstreng uitzakken en bekneld raken.

Jij in de 33e week van je zwangerschap

Slecht slapenNaarmate je zwangerschap vordert, zullen de nachten er helaas meestal niet beter op worden. Je ligt ‘s avonds te draaien en te woelen wat nog best lastig is met die buik en als je eindelijk afzakt wordt je weer wakker omdat je moet plassen. En dat terwijl je je slaap in het laatste trimester het hardst nodig hebt. Daarnaast bevordert een goede nachtrust je geheugen en je immuunsysteem. Ook heb je je energie hard nodig voor de bevalling en kraamweek. Dus wat kun je doen voor een betere nachtrust?

Kun je niet slapen omdat je hoofd erg druk is en je ligt te piekeren over de bevalling, je nieuwe leven met je kindje of twijfel je of je alles wel in huis hebt? Leg een pen en kladblok naast je bed en noteer je zorgen en of vragen. Hierdoor zijn ze uit je hoofd. Je kunt de volgende dag even bellen met je verloskundige en je vragen stellen tijdens het telefonisch spreekuur. Bespreek je zorgen en angsten ook met je partner. Door het erover te hebben kan alles er ineens heel anders uitzien.

Creeër voor het slapengaan ook een vast ritueel. Hierdoor krijgen je hersenen een seintje dat het tijd is om te gaan slapen.

Een voorbeeld voor en vast slaapritueel kan zijn:

  • Alles afsluiten
  • Gordijnen dicht
  • Make up verwijderen
  • Tandenpoetsen
  • Omkleden
  • Plassen
  • Zacht nachtlampje aan
  • Half uurtje lezen in bed of nog wat mediteren

Vermijd minimaal een half uur voor het slapen gaan de televisie en je mobiel. Het blauwe licht van deze schermen kunnen je slaappatroon verstoren. Probeer in plaats daarvan een boekje of tijdschrift te lezen of nog wat te mediteren.

Slapen kan ook een uitdaging worden naarmate je buik groter wordt. Draaien wordt een hele opgave en een lekkere houding vinden is ook niet zo eenvoudig meer. Een zwangerschapskussen kan in dit geval de oplossing zijn. Deze leg je tussen je benen en knieën waardoor je je buik ondersteunt. Je kunt kiezen uit een lichaam voedingskussen, een Total body voedingskussens in U of in C-vorm of een wig.

Ook kunnen je nachten verstoord worden door regelmatig plassen of maagzuur. Probeer in dat geval na ‘s avonds acht uur zowel eten als drinken te laten staan. Ook kan het horizontaal leggen van je kussen verlichting bieden in het geval van maagzuur.

Babynamen

Korte meisjesnamenDe geboorte van je kindje komt steeds dichterbij. Zijn jullie het al eens over een naam? De naam is bij veel stellen een punt van discussie. Kies je voor een oerhollandse naam of misschien wel voor een Engelse. Een populaire naam of juist niet? Modern of juist een naam van vroeger?

In Nederland mag je eigenlijk alle voornamen kiezen mits deze gepast zijn. Namen als Tsjakkalotte, Jeanne d’Arc en Dienaar van God zijn bijvoorbeeld geweigerd als voornaam. Daarnaast mag je geen veelgebruikte achternaam kiezen als voornaam. Of een naam gepast is wordt beslist door de ambtenaar van de burgerlijke stand. Maar je moet het tegenwoordig wel heel bont maken wil jouw gekozen voornaam geweigerd worden.

Hebben jullie een naam gekozen? Google deze dan goed en zoek de betekenis op. Kijk verder dan alleen de eerste pagina met zoekresultaten. Sommige namen kunnen in een andere taal een vervelende betekenis hebben. Houdt ook in de gaten wat de initialen worden van je kindje. Sepp Onno Arends klinkt misschien als een leuke naam, toch zal je kindje niet blij zijn met de initialen S.O.A.

Wil je eerst je kindje ontmoeten voordat je definitief je beslissing neemt? Dan kan. Je moet binnen drie dagen na de geboorte van je kindje geboorteaangifte doen. Pas op dat moment hoef je de naam van je kindje door te geven.

Aankomen zwangerschap

Aankomen zwangerschapJe bent met 33 weken zwangerschap gemiddeld al 10,3 kg aangekomen en hier komt ongeveer nog 4,7 kilo bij. Je buik begint je dan ook al aardig in de weg te zitten. Kun je zelf je schoenen nog strikken of moet je je partner hier voor roepen? Nog even volhouden, je kunt bijna gaan genieten van je zwangerschapsverlof. Veel vrouwen ervaren vanaf het begin van het verlof nog een laatste groeispurt.

Probeer er tijdens je verlof voor te waken dat je eetbuien te heftig worden. Ondanks dat je kindje zich vooral nog richt op het kweken van onderhuids vet heeft hij nog veel vitamine en mineralen nodig en deze krijgt hij via jouw voeding. Blijf daarom ook de laatste paar weken gezond en gevarieerd eten. Probeer aan de 350 gram groente en 2 tot 4 stuks fruit per dag te komen. En drink voldoende water.

Uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat de hersenmassa van je kindje verviervoudigd in de laatste drie maanden van je zwangerschap. Vooral de grote hersenen en de hersenstam groeien razendsnel. Om de groei van de hersenen van je kindje te ondersteunen is het belangrijk om genoeg van het omega 3 vetzuur DHA binnen te krijgen. Dit krijg je door één tot twee keer per week (vette) vis te eten. Bekijk wel even goed welke vis veilig is om te eten tijdens je zwangerschap. Lust je geen vis? Dan kun je omega-3 supplementen met DHA nemen.

Vergeetachtig

Vis zwangerschapNaarmate je zwangerschap vordert kan je zwangerschapsdementie ook steeds erger worden. Waar je in het tweede trimester af en toe niet op een naam kon komen, ben nu je al blij als je een naam nog wel weet. En steeds meer spullen vind je terug op een bijzondere plek of vindt je zelfs helemaal niet meer terug. Niet zo heel gek, je nachten worden slechter en waarschijnlijk heb je ook veel aan je hoofd.

Ook het zwangerschapshormoon progesteron is verantwoordelijk voor je slechte geheugen. Dit hormoon heeft een remmende werking in het deel van je hersenen waar je herinneringen worden opgeslagen en opgehaald. Het hersendeel waar je emotionele vaardigheden vandaan komen wordt juist actiever onder invloed van progesteron. Dit bereid je voor op je nieuwe rol als moeder.

Ook je kindje heeft een aandeel in jouw geheugenverlies. De voedingsstof choline is belangrijk bij het vormen van je geheugen. Maar je kindje heeft deze stof ook nodig voor de vorming van zijn hersenen en neemt een deel van jouw voorraad weg. Gelukkig kun je choline aanvullen met noten, melk, soja bonen, rundvlees en citrusfruit.

Gelukkig neemt je zwangerschapsdementie na je bevalling weer af, maar dit kan wel even duren. Je kunt er nog tot 32 weken na je bevalling last van hebben. Probeer zolang je last hebt van zwangerschapsdementie alles zoveel mogelijk op te schrijven. Neem ook zoveel mogelijk rust en slaap waar mogelijk s’ middags even kort. Ook kan het eten van vette vis en noten een positief effect hebben op je geheugen.

Probeer je er vooral niet teveel druk om te maken en lach er met je partner om als je je spullen weer eens op een gekke plek terugvindt of je voor een tweede keer de kamer binnenloopt zonder dat je weet waarom.

Tips voor de aanstaande vader

Van een vader

Onrustige benen, slechte nachten. Met een beetje pech houd je vriendin dit tot het einde van de zwangerschap. Je kunt helpen door die onrust uit haar benen (of waar het ook zit) te masseren. Heb je ook meteen een intiem momentje tussen jullie beiden. Als de onrust uit haar lichaam is, slaapt ze beter en dat draagt weer bij aan een goed humeur.