Close
Skip to content

Pijn aan het schaambot (symfyse) tijdens de zwangerschap

Heb je last van een stekende of zeurende pijn aan het schaambot? Dan is de kans groot dat je last hebt van bekkeninstabiliteit. Hoe ontstaat pijn aan het schaambot en wat kun je aan deze pijn doen?
zwangere met pijn
BabyBaby

Wat is het schaambot?

Het schaambot, of symfyse, is een verbindingsstuk dat onderdeel is van het bekken. Het houdt de schaambeenderen die aan weerszijden zitten aan elkaar. Het is een typische plek waar je tijdens je zwangerschap de nodige pijn aan kunt krijgen.

Waar zit het schaambot?

Aan de voor- en onderkant van het bekken bevindt zich het schaambot. Het zit dus op een centrale plek waar tevens spieren en gewrichten aan vastzitten.

Pijn aan het schaambot

Hoe ontstaat pijn aan het schaambot?

Het komt regelmatig voor dat zwangere vrouwen last krijgen van pijn aan het schaambot. Deze pijn is een vorm van bekkeninstabiliteit. Onder invloed van het zwangerschaps hormoon Relaxine worden de gewrichtsbanden en gewrichten van het bekken weker en instabiel. Dit zorgt ervoor dat er meer ruimte komt in je bekken en je kindje er tijdens de bevalling doorheen kan. Helaas kan deze beweeglijkheid er ook voor zorgen dat je bekken wat kan verschuiven. Je hebt dan last van bekkeninstabiliteit. Bekkeninstabiliteit kun je herkennen aan een scherpe, zeurende of brandende pijn in het bekken of het schaambot. De pijn kan ook uitstralen naar je onderrug, stuitje, liezen of bovenbenen.

Ook de groei van je baarmoeder kan een oorzaak zijn van pijn aan het schaambot. Dit zorgt namelijk voor druk op het bekken wat pijnlijk kan aanvoelen. Vaak zie je ook dat vrouwen anders gaan bewegen als de buik groot aan het worden is. Dit speelt eveneens een rol in pijn aan het schaambot aangezien je jouw bekken dan op een andere manier aan het belasten bent.

Wat kan je doen bij pijn aan je schaambot?

Een zwangerschap vraagt het nodige van je lichaam dus het is belangrijk om de juiste ondersteuning te bieden. Dit kan op de volgende manieren:

Ontlast je bekken

Het beste is om een te grote belasting op het bekken te voorkomen. Het nemen van kleinere passen, het steeds bijzetten van een voet bij het traplopen en eerst op je zij rollen voordat je opstaat uit bed zijn enkele praktische tips hiervoor.

Gepaste beweging is goed

Loop wat vaker een klein stukje en wissel regelmatig je houding af. Ook zijn er een aantal goede oefeningen die je kunt doen. Een therapeut die gespecialiseerd is in bekkenklachten kan je hierbij helpen.

Gebruik een buikband

Je kunt je buik ondersteuning bieden door een band te dragen. Vraag je verloskundige om advies als je hier gebruik van wilt maken.

Luister naar je lichaam

Je lichaam geeft signalen wanneer iets teveel wordt dus luister hier goed na en ga niet over je grenzen heen. Dit kan de pijn verergeren en dat wil je juist voorkomen.

Het belang van rust

Neem bovendien regelmatig even een rustmoment. Zo geef jij je lichaam tussendoor de kans om te herstellen. Hulp vragen bij het verrichten van huishoudelijk werk of de verzorging van eventueel aanwezige kinderen valt hier ook onder.

Pijn aan het schaambot na bevalling

In veel gevallen zul je merken dat de klachten afnemen zodra je bevallen bent. Helemaal verdwijnen doen ze echter niet direct. Pijn aan het schaambot is dan ook een kwaal dat tijd nodig heeft om te herstellen. Afhankelijk van de ernst kan dit wel enkele maanden duren. Ook na de bevalling is het daarom raadzaam te blijven letten op je houding en de mate van belasting. In sommige gevallen komt het ook voor dat vrouwen pas juist na de bevalling last krijgen van pijn aan het schaambot. Dit komt door de grote druk die op het bekken komt te staan tijdens de bevalling. Geef het lichaam ook dan de tijd om zichzelf te herstellen. Het helpt hierbij door bovenstaande tips toe te passen.

BabyBaby