Skip to content

Zwangerschapsstriemen en striae; kan je ze voorkomen?

Tijdens de zwangerschap kom je in korte tijd veel aan. Deze groei kan je huid niet altijd aan waardoor er zwangerschapsstriemen ontstaan. De medische term voor zwangerschapsstriemen is striae, en ze kunnen op elk deel van het lichaam voorkomen waar de huid is uitgerekt. Wat zijn zwangerschapsstriemen precies en kun je deze ook voorkomen?
zwangerschapsstriemen buik zwangerschap

Wat zijn zwangerschapsstriemen?

Zwangerschapsstriemen zijn strepen met met een rood, soms paarsachtige kleur, die op verschillende plekken op het lichaam voor kunnen komen. Tijdens een zwangerschap zie je ze vaak op de buik. Het krijgen van zwangerschapsstriemen, ook wel striae genoemd, is een van de gevreesde verschijnselen tijdens een zwangerschap. Striae ontstaat vaak vanaf het derde trimester en ongeveer 7 op de 10 vrouwen krijgt hiermee te maken. Hoewel deze striemen geen kwaad kunnen, ervaren de meeste vrouwen het als erg ontsierend.

Hoe ontstaat striae?

Door een snelle groei rekt je huid een heel eind op. Dankzij de elasticiteit van je huid gaat dit voor de bovenste laag, de opperhuid, zonder problemen. Voor het onderliggende bindweefsel is dit een ander verhaal. Deze is namelijk niet zo rekbaar. Er kunnen dan ook onderhuidse scheurtjes ontstaan van enkele millimeters dik die in de bovenste huidlaag zichtbaar zijn als rode (zwangerschaps)striemen. Zo geeft een snelle toename van lichaamsgewicht deze strepen, maar ook aan een toename van spiermassa kan de oorzaak zijn. Bij zwangere vrouwen speelt de groei van de buik uiteraard een grote rol.

Striae als je niet zwanger bent

Niet alleen zwangere vrouwen krijgen met striae te maken. Het is een veelvoorkomend verschijnsel dat zowel bij mannen, als bij vrouwen gezien wordt. Een snelle groei van de huid ligt hier altijd aan ten grondslag. Hierdoor is het een typische verschijning waar veel mensen met overgewicht last van hebben, evenals jongeren, wanneer zij in een groeispurt komen. Ook bodybuilders staan er om bekend.

Waar kun je zwangerschapsstriemen krijgen?

Zwangerschapsstriemen kunnen op meerdere plekken van het lichaam voorkomen. Als zwangere vrouw zul je ze hoofdzakelijk zien op je buik. Dit is een logische plek aangezien de grootte hier in korte tijd flink toeneemt. Een plek waar je ze misschien wat minder verwacht is op je borsten. Tijdens je zwangerschap zijn je borsten door de productie van melk vaak voller. Ook kan de stuwing in de eerste week na de bevalling een flinke groei veroorzaken met zwangerschapsstriemen als gevolg. Maar je kunt ze ook op je billen en benen vinden en dan met name je bovenbenen.

Kan je striae voorkomen?

Het is begrijpelijk dat je deze striemen het liefst wilt voorkomen, maar helaas is dit niet mogelijk. Gezien het grote aantal vrouwen dat er in meer of mindere mate last van krijgt tijdens een zwangerschap, is het eigenlijk iets dat er gewoon bij hoort. In slechts 9 maanden ontstaat er een heel nieuw leven in jouw buik. Gezien deze knappe prestatie van het lichaam in zo’n korte tijd, is het logisch dat het onderhuidse weefsel vaak onvoldoende tijd heeft om mee te kunnen rekken. Daarbij is dat weefsel nu eenmaal niet zo elastisch als de bovenlaag van je huid. Uiteindelijk is het wel zo dat de mate hiervan verschilt van vrouw tot vrouw. Je leeftijd en je leefstijl (denk bijvoorbeeld aan roken) zijn hier deels van invloed op, maar ook erfelijkheid speelt een belangrijke rol.

Kan je striae verminderen?

Het verminderen van deze striemen is vaak wel mogelijk, maar het is goed om te beseffen dat het dan voornamelijk gaat om de zichtbaarheid en niet om het aantal. Een schrale troost bovendien, maar na verloop van tijd neemt de kleurintensiteit af. Van rood gaan de striemen langzaam over naar een meer witte, parelmoerachtige kleur. Daarnaast kun je het volgende proberen:

  • Smeer dagelijks met een goede crème speciaal voor striae. Deze moet hydraterend en verzorgend zijn. De aanwezigheid van vitamine C en E is aan te raden.
  • Een buikband kan je huid ondersteunen.
  • Afwisselend warm en koud douchen. Dit bevordert de circulatie van het bloed wat bij kan dragen aan het soepel maken van je bindweefsel.
  • Hydrateer niet alleen je huid, maar ook je lichaam van binnenuit. Drink dus voldoende water.
  • Let op wat je eet om onnodige gewichtstoename te voorkomen.